Θραυσματα ||

Συνομιλώντας με τη Δήμητρα Καίσαρη

Δήμητρα Καίσαρη: The Maker's Hands

Σοφία Παντουβάκη

Στη φετινή Prague Quadrennial 2023, η ελληνική συμμετοχή στην ενότητα Θραύσματα II αναδεικνύει τη δουλειά της σημαντικής δημιουργού θεατρικών κατασκευών Δήμητρας Καίσαρη. Η Δήμητρα συνδέει έναν πολύ μεγάλο αριθμό Ελλήνων σκηνογράφων και ενδυματολόγων με τους οποίους έχει, όλα αυτά τα χρόνια, συνεργαστεί.

     Στο έργο που παρουσιάζεται βλέπουμε τα «χέρια της δημιουργού» που έχουν κατασκευάσει αξεσουάρ κοστουμιών, μάσκες, φροντιστηριακά και άλλα σκηνικά αντικείμενα για πάνω από τριάντα χρόνια. Τα ονόματα των σκηνογράφων-ενδυματολόγων εμφανίζονται στο φόντο, μετατρέποντας τη μακέτα σε σύμβολο της διαδικασίας σκηνογραφικής υλοποίησης που αντιπροσωπεύει το έργο πολλών.

     Η μακέτα, συνεπώς, αποτελεί αλληγορία της σκηνογραφικής συνεργασίας, όπου ο κατασκευαστής είναι συν-δημιουργός που ερμηνεύει τις ιδέες του σκηνογράφου-ενδυματολόγου, αντιπροτείνει και, τελικώς, τις υλοποιεί δίνοντάς τους υλική μορφή μέσω πειραματισμών μικρής κλίμακας, προσχεδίων, δειγμάτων, τεστ υλικών, δοκιμών, επαληθεύσεων, αποτυχιών και επιτυχιών, σε έναν συνεχή δημιουργικό διάλογο που χαρακτηρίζει την πορεία από την ιδέα μέχρι την εκτέλεση.

     Μέσω αυτής της επιμελητικής πρότασης, η ελληνική συμμετοχή στην έκθεση Θραύσματα II συμβάλλει στην ευρύτερη επιμελητική προσέγγιση της Ελλάδας για την Prague Quadrennial 2023, που χαρακτηρίζεται από συλλογικότητα. Τη διευρύνει με τη συμπερίληψη των αθέατων «εργατών» στην ελληνική σκηνογραφία-ενδυματολογία σήμερα. Παράλληλα, τα μικρής κλίμακας αντικείμενα που παρουσιάζονται στη μακέτα είναι μεμονωμένα μίνι έργα τέχνης που γιορτάζουν την υλική διάσταση της παράστασης. Το έργο The Maker’s Hands είναι ένας συμβολικός φόρος τιμής στη συνεργατική δημιουργική φύση της σκηνογραφίας.

     Η αναγνώριση της συμβολής των τεχνικών συνεργατών που αναλαμβάνουν την υλοποίηση ενός σκηνογραφικού ή ενδυματολογικού σχεδιασμού αποτελεί επίκαιρο θέμα στη διεθνή κοινότητα, τόσο για τους επαγγελματίες του χώρου όσο και για τους ερευνητές που μελετούν την υλική διάσταση της παράστασης.

     Στην Ελλάδα έχουν γίνει, έως σήμερα, δύο σχετικές οργανωμένες δραστηριότητες: η έκθεση Κοστούμι Χορού και Θεάτρου – Από το σχεδιασμό στην υλοποίηση, μια ερευνητική συνεργασία του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με τον Φιλοπρόοδο Όμιλο Υμηττού και την Ελληνική Εταιρεία Ενδυμασιολογίας, σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, το 2008. Η έκθεση αυτή αφορούσε κυρίως κοστούμια και ενδυματολογικά αξεσουάρ, και ιδιαίτερα το ραπτικό σκέλος της υλοποίησης ενός ενδυματολογικού σχεδιασμού.

     Η δεύτερη δράση είναι μια εν εξελίξει συστηματική πρωτοβουλία της Ελληνικής Εταιρείας Ενδυμασιολογίας που αφορά τη μελέτη της μοδιστρικής στην Ελλάδα, με ένα διακριτό κομμάτι που εστιάζει στη θεατρική μοδιστρική. Στο πλαίσιο της σχετικής ομάδας εργασίας έχουν μελετηθεί πρακτικές υλοποίησης κοστουμιών στο ραφείο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (από τη γράφουσα) και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (από την Χρύσα Μάντακα, Επ. Καθηγήτρια ΑΠΘ). Μεταξύ άλλων, το ερευνητικό αυτό έργο ενδιαφέρεται για την αποτίμηση του τελικού υλικού προϊόντος -του θεατρικού κοστουμιού- από τους ανθρώπους που το κατασκεύασαν.

     Στη διεθνή σκηνή υπάρχουν όλο και περισσότερες επιστημονικές μελέτες σχετικές με το θέμα της σκηνικής υλοποίησης, με το έργο και τον ρόλο των αθέατων συνεργατών σε αυτή. Αυτό καταδεικνύεται, ενδεικτικά, από την πρόσφατη έκδοση Working Backstage – A Cultural History and Ethnography of Technical Theater Labor από την Αμερικανίδα θεατρολόγο Christin Essin (2021) αλλά και τη διδακτορική διατριβή με θέμα Technical skill, emotional intelligence and creative labour: The collaborative work of costume realisation (2021) από την Αυστραλιανή κατασκευάστρια κοστουμιών και ερευνήτρια Madeline Taylor. Η Christin Essin είναι, επίσης, υπεύθυνη για μια νέα εκδοτική σειρά του οίκου Routledge, με τίτλο «Studies in Scenographic Practice, Theatrical Design and Technical Craft» που εστιάζει σε θεματολογία σχετική με τη σκηνογραφική-ενδυματολογική πράξη και τις πρακτικές υλοποίησής της.

     Ταυτόχρονα, είναι υπό διαμόρφωση ένα διεθνές δίκτυο σε συντονισμό της Βρετανής σχεδιάστριας φωτισμού και ακαδημαϊκού Kelli Zezulka, το οποίο συγκεντρώνει εργαζόμενους και ερευνητές σχετιζόμενους με τα αθέατα τεχνικά επαγγέλματα της σκηνής, και συγκεκριμένα σχετικά με τους «ανθρώπους και τις διαδικασίες των παρασκηνίων».

     Το σύνολο αυτών των δράσεων και πρωτοβουλιών επιβεβαιώνει πως η χρονική συγκυρία δεν είναι τυχαία, και σχετίζεται με το πώς η επαγγελματική κατάσταση του κλάδου έχει εκτεθεί τα τελευταία χρόνια κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η έκθεση Showstoppers! στη Νέα Υόρκη το 2021 έφερε επίσης στην προσοχή του κοινού την ενδυματολογική τεχνογνωσία των παρασκηνίων για να υποστηρίξει οικονομικά τη βιομηχανία του θεάματος.

     Πέρα από την επαγγελματική σκοπιά, υπάρχει και ένα ηθικό και φιλοσοφικό ερώτημα: Ποια είναι η δημιουργική συμβολή των τεχνικών συντελεστών στο έργο των σκηνογράφων-ενδυματολόγων; Πώς την εντοπίζουμε, την αποτιμούμε και την αναγνωρίζουμε; Το θέμα αυτό είχαμε θίξει και στην προηγούμενη Prague Quadrennial 2019 μέσα από το πάνελ με θέμα Costume and Collaboration: Designers and Makers στο πλαίσιο του προγράμματος των PQ Talks. Η συμμετοχή της Ελλάδας στην έκθεση Θραύσματα II φέρνει στο προσκήνιο τη δουλειά μιας σημαντικής δημιουργού, συνεργάτιδας των σκηνογράφων-ενδυματολόγων που σχετίζονται με την Ελλάδα, συνεισφέροντας τοπική εμπειρία σε αυτόν τον παγκόσμιο διάλογο

Τα 14 εργα της δημητρασ καισαρη

Ελένη

(Ευριπίδης)
1996 - Θέατρο του Νότου

Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς
Σκηνικά - Κοστούμια: Γιώργος Πάτσας
Ειδικές κατασκευές: Δήμητρα Καίσαρη

Φωτογραφίες από πρόβες, Θεονόη και Θεοκλύμενος. Φωτογραφίες: Δήμητρα Καίσαρη.

Μακέτες του Γιώργου Πάτσα για τα κοστούμια Θεονόης και Θεοκλύμενου, την κεφαλοκατασκευή της Θεονόης και τα αξεσουάρ του Θεοκλύμενου. Αρχείο Δήμητρας Καίσαρη.

Φωτογραφία από πρόβα, Θεονόη και Θεοκλύμενος στο σκηνικό. Φωτογραφία: Δήμητρα Καίσαρη.

Βάκχες

(Ευριπίδης)
2005 - Εθνικό Θέατρο

Σκηνοθεσία: Σωτήρης Χατζάκης
Κοστούμια: Έρση Δρίνη
Ειδικές κατασκευές: Δήμητρα Καίσαρη

Μακέτα της Έρσης Δρίνη για το κοστούμι του Πενθέα. Αρχείο Δήμητρας Καίσαρη.

Πενθέας, κεφαλοκατασκευή. Φωτογραφία: Δήμητρα Καίσαρη

Ο κύκλος με την κιμωλία

(Μπέρτολτ Μπρεχτ)
2005 - Εθνικό Θέατρο

Σκηνοθεσία: Κώστας Τσιάνος
Κοστούμια: Ιωάννα Παπαντωνίου
Ειδικές κατασκευές - Μάσκες: Δήμητρα Καίσαρη

Κοστούμι της Ιωάννας Παπαντωνίου για τον ρόλο της Νατέλλα Αμπασβίλι. Αρχείο Ιδρύματος Β. Παπαντωνίου.

Λεπτομέρειες κατασκευής μάσκας και κεφαλοκατασκευής για το κοστούμι της Νατέλλα Αμπασβίλι.

Φωτογραφία από τις τελικές δοκιμές στη σκηνή, Νατέλλα Αμπασβίλι και Κυβερνήτης.
Φωτογραφία: Δήμητρα Καίσαρη.

Οδύσσεια

(Όμηρος)
2010 - ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης

Σκηνοθεσία - Διασεκυή: Μαρία Βαρδάκα
Σκηνικά - Κοστούμια: Σοφία Παντουβάκη
Ειδικές κατασκευές: Δήμητρα Καίσαρη

Μακέτα της Σοφίας Παντουβάκη για το κοστούμι της Χάρυβδης. Αρχείο Σοφίας Παντουβάκη.

Το κεφάλι της Χάρυβδης σε πρόβα στο εργαστήριο. Φωτογραφία: Δήμητρα Καίσαρη.

Φωτογραφία από την παράσταση, Χάρυβδη, Οδυσσέας και σύντροφοι. Φωτογραφία: Θεόδωρος Χλιάπας.

Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας

(Ουίλλιαμ Σαίξπηρ)
2004 - Εθνικό Θέατρο: Παιδικό Στέκι

Σκηνοθεσία: Γιάννης Ιορδανίδης
Σκηνικά - Κοστούμια: Νίκος Σαριδάκης
Ειδικές κατασκευές - Μάσκες: Δήμητρα Καίσαρη

Το άνω μέρος του κοστουμιού της Τιτάνιας στο εργαστήριο. Φωτογραφία: Δήμητρα Καίσαρη.

Μακέτα του Νίκου Σαριδάκη για το κοστούμι της Τιτάνιας. Αρχείο Νίκου Σαριδάκη.

Φωτογραφία από την παράσταση, Τιτάνια και Όμπερον. Φωτογραφία: Νίκος Σαριδάκης.

Βάτραχοι

(Αριστοφάνης)
1998 - Εθνικό Θέατρο

Σκηνοθεσία: Κώστας Τσιάνος
Σκηνικά - Κοστούμια: Γιώργος Ασημακόπουλος

Μάσκα και κεφαλοκατασκευή για τον Χορό. Φωτογραφία: Δήμητρα Καίσαρη.

Ο Καρυοθραύστης

(Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι)
2000 - Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής / Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Χορογραφία - Σκηνικά - Κοστούμια: Pierre Lacotte
Επιμέλεια κοστουμιών: Σοφία Παντουβάκη
Κατασκευή αξεσουάρ: Δήμητρα Καίσαρη

Μάσκα για τον Βασιλιά των Ποντικών στο εργαστήριο. Φωτογραφία: Δήμητρα Καίσαρη.

Προμηθέας Δεσμώτης

(Αισχύλος)
2021 - Θέατρο Πορεία

Σκηνοθεσία: Άρης Μπινιάρης
Ενδυματολογία: Βασιλική Σύρμα
Ειδικές κατασκευές - Μάσκες: Δήμητρα Καίσαρη

Μάσκα Βίας. Φωτογραφία: Μαρίζα Καψαμπέλη.

Μάσκες Κράτους και Βίας. Φωτογραφία: Μαρίζα Καψαμπέλη.

Προσθετικά ποδιών και χεριών για τη φιγούρα της Ιούς. Φωτογραφία: Δήμητρα Καίσαρη.

Ιώ. Φωτογραφία: Έφη Γούση.

Ιώ. Φωτογραφία από την παράσταση: Μαρίζα Καψαμπέλη.

prometheus5

Cagebirds

(Ντέιβιντ Κάμπτον)
2021 - Θέατρο Αλκμήνη

Σκηνοθεσία - Σκηνογραφία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη
Ενδυματολογία: Μαρία Φιλίππου
Ειδικές κατασκευές: Δήμητρα Καίσαρη

Φωτογραφίες από την παράσταση: Ανδρέας Νικολαρέας.

Ηλέκτρα

(Ευριπίδης)
2022 (Περιοδεία καλοκαίρι 2022)
Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη

Σκηνοθεσία: Γιώργος Λύρας
Σκηνικά - Κοστούμια: Απόλλων Παπαθεοχάρης
Ειδικές κατασκευές - Μάσκες: Δήμητρα Καίσαρη

Κεφαλοκατασκευή από σύρμα με στρας. Φωτογραφία: Δήμητρα Καίσαρη.

Φωτογραφία από την παράσταση: Νίκος Ζήκος.

Μακέτα του Απόλλωνα Παπαθεοχάρη για το κοστούμι και την κεφαλοκατασκευή της Κλυταιμνήστρας. Αρχείο Δήμητρας Καίσαρη.

Ο τσάρος με τη μακριά γενειάδα

(διασκευή Κάρμεν Ρουγγέρη)
2019 - Θέατρο Κιβωτός

Σκηνοθεσία: Κάρμεν Ρουγγέρη
Σκηνικά - Κοστούμια: Χριστίνα Κουλουμπή
Ειδικές κατασκευές: Δήμητρα Καίσαρη

Πρόβα του καπέλου της Τσαρίνας στο εργαστήριο. Φωτογραφία: Δήμητρα Καίσαρη.

Μακέτα για το καπέλο της Τσαρίνας. Αρχείο Χριστίνας Κουλουμπή.

Λεπτομέρεια καπέλου Μπάμπα Γιαγκά, στο εργαστήριο. Φωτογραφία: Δήμητρα Καίσαρη.

Η Μπάμπα Γιαγκά στην παράσταση. Φωτογραφία: Νεκτάριος Κουρής.

Εικονογράφηση για το κοστούμι της Μπάμπα Γιαγκά. Αρχείο Χριστίνας Κουλουμπή.