menu

Μαρία Χανιωτάκη

ΜΑ Σκηνογράφος - Ενδυματολόγος - Εικαστικός

60 καλλιτεχνεσ

57 εργα

Ο ΓΑΜΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΑΧΜΕΤΗ

Bio

Η Μαρία Χανιωτάκη γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε Τ. Πολ. Μηχανικός (ΒΑ), Μουσική, Πιάνο και Σκηνογραφία στο Wimbledon College of Art – UAL, London, UK, όπου ολοκλήρωσε και τις μεταπτυχιακές σπουδές της στην Σκηνογραφία. Εργάζεται ως σκηνογράφος – ενδυματολόγος στο θέατρο από το 1996 και έχει εκθέσει έργα της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Το 2000 ίδρυσε το Εργαστήριο Σκηνογραφίας LSA – Laboratory of Scenography, Athens (LSA). Έχει σκηνοθετήσει την performance-installation Ανάποδη κλωστή και Ανάποδη κλωστή – το παραμύθι. Έχει δημοσιεύσει τρία βιβλία. Το νέο της βιβλίο Η Ποιητική Τέχνη της Σκηνογραφίας είναι υπό έκδοση. Ήταν επιμελήτρια της ελληνικής φοιτητικής συμμετοχής του Εργαστηρίου Σκηνογραφίας LSA στην PQ2015, και στην Έκθεση [OUT]TOP/AS, Μουσείο Μπενάκη – Πειραιώς. Είχε την καλλιτεχνική/σκηνογραφική επιμέλεια της έκθεσης-αφιερώματος του Μουσείου Καζαντζάκη στον σκηνογράφο Γιώργο Ανεμογιάννη (Βασιλική του Αγίου Μάρκου, Ηράκλειο Κρήτης). Είναι μέλος της Ένωσης Βρετανών Σκηνογράφων (SBTD), του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΕΚΔΙΘ), του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ) και της Ένωσης Σκηνογράφων Ελλάδος (ΕΣΕΘΕ).

Τι προσθέτει στη δραματουργία ένα υλικό, στην προκειμένη περίπτωση ένα αντικείμενο, όταν από το τι είναι η Σκηνογραφία περνάμε στο τι κάνει η Σκηνογραφία; Η δημιουργία δύο αντικειμένων – μια νυφική ανθοδέσμη από αγριολούλουδα και νυφικά στέφανα από αγριόχορτα – δεν ήταν για μένα απλώς η δημιουργία δύο σκηνικών αντικειμένων. Με ενδιέφερε η σχέση αντικειμένου, περφόρμερ και θεατή, και πώς συμβάλλει στην εμπειρία της παράστασης. Πώς το αντικείμενο επηρεάζει την κίνηση χειρονομίας (gesture) όταν δεν συμμετέχει στη συνολική σύνθεση μόνο με αισθητικά και εικαστικά κριτήρια, αλλά συμβάλει στην οπτική δραματουργία του έργου. Πηγή έμπνευσης ήταν η πνευματικότητα στο κείμενο του Παπαδιαμάντη. Προσπάθησα να δώσω μέσα από την καθαρότητα των αντικειμένων τη σημασία τους, όχι την περιγραφή τους. Σημασία είχε για μένα ο θεατής και η εμπειρία. H δημιουργία ενός περιβάλλοντος μέσα από δύο αντικείμενα. Σημείο εκκίνησης οι λέξεις: λιβάδι, αγριολούλουδα, άνεμος, πουλιά, έντομα, λεμονανθός, ροδόνερο, τριζόνι, διάφανο, αστροφεγγιά, γκιώνης, αγιόκλημα.

Credits

Συγγραφέας: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Διασκευή – Σκηνοθεσία: Όλια Λαζαρίδου
Σκηνικά: Όλια Λαζαρίδου με τη συνεργασία της Δάφνης Ρόκκου και της Μαρίας Χανιωτάκη
Σχεδιασμός Φωτισμών: Θωμάς Οικονομάκος
Φιγούρες Θεάτρου Σκιών: Νικόλας Τζιβελέκης

Φωτογραφίες: Ιωσήφ Βιβιλάκης, Μαρία Χανιωτάκη

ΠΑΛΑΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, AΘΗΝΑ – ΙΟΥΝΙΟΣ 2017

Ο ΓΑΜΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΑΧΜΕΤΗ

Τι προσθέτει στη δραματουργία ένα υλικό, στην προκειμένη περίπτωση ένα αντικείμενο, όταν από το τι είναι η Σκηνογραφία περνάμε στο τι κάνει η Σκηνογραφία; Η δημιουργία δύο αντικειμένων – μια νυφική ανθοδέσμη από αγριολούλουδα και νυφικά στέφανα από αγριόχορτα – δεν ήταν για μένα απλώς η δημιουργία δύο σκηνικών αντικειμένων. Με ενδιέφερε η σχέση αντικειμένου, περφόρμερ και θεατή, και πώς συμβάλλει στην εμπειρία της παράστασης. Πώς το αντικείμενο επηρεάζει την κίνηση χειρονομίας (gesture) όταν δεν συμμετέχει στη συνολική σύνθεση μόνο με αισθητικά και εικαστικά κριτήρια, αλλά συμβάλει στην οπτική δραματουργία του έργου. Πηγή έμπνευσης ήταν η πνευματικότητα στο κείμενο του Παπαδιαμάντη. Προσπάθησα να δώσω μέσα από την καθαρότητα των αντικειμένων τη σημασία τους, όχι την περιγραφή τους. Σημασία είχε για μένα ο θεατής και η εμπειρία. H δημιουργία ενός περιβάλλοντος μέσα από δύο αντικείμενα. Σημείο εκκίνησης οι λέξεις: λιβάδι, αγριολούλουδα, άνεμος, πουλιά, έντομα, λεμονανθός, ροδόνερο, τριζόνι, διάφανο, αστροφεγγιά, γκιώνης, αγιόκλημα.

Bio

Η Μαρία Χανιωτάκη γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε Τ. Πολ. Μηχανικός (ΒΑ), Μουσική, Πιάνο και Σκηνογραφία στο Wimbledon College of Art – UAL, London, UK, όπου ολοκλήρωσε και τις μεταπτυχιακές σπουδές της στην Σκηνογραφία. Εργάζεται ως σκηνογράφος – ενδυματολόγος στο θέατρο από το 1996 και έχει εκθέσει έργα της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Το 2000 ίδρυσε το Εργαστήριο Σκηνογραφίας LSA – Laboratory of Scenography, Athens (LSA). Έχει σκηνοθετήσει την performance-installation Ανάποδη κλωστή και Ανάποδη κλωστή – το παραμύθι. Έχει δημοσιεύσει τρία βιβλία. Το νέο της βιβλίο Η Ποιητική Τέχνη της Σκηνογραφίας είναι υπό έκδοση. Ήταν επιμελήτρια της ελληνικής φοιτητικής συμμετοχής του Εργαστηρίου Σκηνογραφίας LSA στην PQ2015, και στην Έκθεση [OUT]TOP/AS, Μουσείο Μπενάκη – Πειραιώς. Είχε την καλλιτεχνική/σκηνογραφική επιμέλεια της έκθεσης-αφιερώματος του Μουσείου Καζαντζάκη στον σκηνογράφο Γιώργο Ανεμογιάννη (Βασιλική του Αγίου Μάρκου, Ηράκλειο Κρήτης). Είναι μέλος της Ένωσης Βρετανών Σκηνογράφων (SBTD), του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΕΚΔΙΘ), του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ) και της Ένωσης Σκηνογράφων Ελλάδος (ΕΣΕΘΕ).

Credits

Συγγραφέας: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Διασκευή – Σκηνοθεσία: Όλια Λαζαρίδου
Σκηνικά: Όλια Λαζαρίδου με τη συνεργασία της Δάφνης Ρόκκου και της Μαρίας Χανιωτάκη
Σχεδιασμός Φωτισμών: Θωμάς Οικονομάκος
Φιγούρες Θεάτρου Σκιών: Νικόλας Τζιβελέκης

Φωτογραφίες: Ιωσήφ Βιβιλάκης, Μαρία Χανιωτάκη

ΠΑΛΑΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, AΘΗΝΑ – ΙΟΥΝΙΟΣ 2017